Vi läser om klimat och klimatzoner. Som en inledning till momentet ska du titta på en film, läsa i din bok och svara på tre uppgifter.
Du ska skriva ner svaren på uppgifterna i din skrivbok.
På lektionen ska du sedan diskutera uppgifterna i smågrupper och helklass. Skrivboken lämnar du in i slutet på lektionen
Uppgift 1
Titta på videon.
(Länk till youtube om det inte funkar:
https://www.youtube.com/watch?v=JG2zADPkS8g )
Förklara begreppen:
*Väder
*Klimat
*Klimatzon
*Vändkrets (kräftans och stenbockens)
*Polcirkeln
*Golfströmmen
*Vind
*Kustklimat
*Inlandsklimat
Uppgift 2
Nu ska du jämföra information från filmen och läroboken.
I filmen säger de att det finns fyra klimatzoner. I boken på sidan 62 finns fem klimatzoner. Hur kommer det sig?
Uppgift: Förklara hur de olika källorna (filmen och boken) kommer fram till olika indelningar av jordens klimatzoner. Vad är det som är lika? Vad skiljer sig åt?
Uppgift 3
Filmen visar vad det är som påverkar klimatet:
*Närhet till ekvatorn
*Höjden över havet
*Närhet till vatten
*Vindar
*Naturliga skydd (exempelvis berg, kullar)
*Bebyggelse
I slutet av filmen går lärarna igenom vad som påverkar klimatet i Värmland där de bor.
Din uppgift blir att försöka förklara vad som påverkar klimatet i Uppsala där Du bor; vilka saker som påverkar klimatet finns i närheten?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar